Noorwegen, per camper en iets met SRV

In onze zoektocht naar de ultieme camper (iets waar we nog jaren over kunnen doen) zijn we deze keer uitgekomen bij Camperverhuur aan de Vecht. Een verhuurder met ruime keuze aan campers. Groot, minder groot en klein, met en zonder (wat wij noemen een) tennishal boven de cabine. Een paar maanden geleden hebben we al uitgezocht waarmee we op pad willen. Hierbij kregen we alle tijd en uitleg van de eigenaren Sybren en Dorien. Mensen met liefde voor campers en camper-vakanties. Onze ‘eisen’ zijn: geen tennishal, geen bed in de breedte en geen twee losse slaapplaatsen. Onze keuze valt op de Hymer 574 SL, een goed geïsoleerde een vier-persoons camper. Met oog op onze bestemming een goede keuze (al is het daar nog niet zo koud als wij er zijn).

11 september is het eindelijk zo ver 🙂
We kunnen de camper al een dagje eerder ophalen dan was afgesproken. Heel fijn, dit geeft ons een beetje speling om toch op zondag in Oslo aan te komen. Die maandag is gereserveerd voor een bezoekje aan het niet toeristische maar dagelijkse Oslo, dat van de Noren.

Na een vertraagde start en wat uurtjes vertraging door files komen we pas 23.15 op plaats van bestemming aan vlak boven Hamburg, Camping Roland.

(voor vergroten van de foto’s kun je er op klikken)

Grapping, doordat ik in Nld de route al bepaald had op Google Maps bleef dit beschikbaar zonder data. we zijn hierdoor rechtstreeks op plaats bestemming aangekomen zonder te weten waar we eigenlijk zijn. Hier is alles donker maar wel een bordje gereserveerd tussen de bomen voor het hek, we zijn welkom 🙂
Kosten voor deze overnachting, zonder stroom, met vrij douchen € 20,-
kleine douche, weinig ruimte om je kleding droog op te hangen. De douche hangt tegenover de kraan, ook niet heel erg handig. De campingeigenaar is zeer vriendelijk en bezorgd, hij had nog tot 23.00 op ons gewacht . . . Alleen daarom toch een dikke 7 waard (we zagen hem ook nog boodschappen doen voor andere campinggasten)

12 september
Denemarken willen we alleen maar doorrijden, we overnachten in Zweden, bij MacDonnalds Kungsbacka (E6 afrit 59 Kungsbacka Onsala). Deze is 24 uur open en we zijn vrij om te blijven. Super hoor, het ontbijt voor de volgende ochtend is dus al geregeld 😉 En Wifi, wat willen we nog meer. Het is een zaterdagavond, enig uitgaansoverlast is er wel.
Na een uitgebreid Mac-Ontbijtje vervolgen we zondagochtend onze weg naar Oslo. Eerste halte in Noorwegen. Ook de plek om onze bagage in de camper flink te verminderen. Deze Hymer neigt een klein beetje naar het uiterlijk van de oude SRV-wagens. Gedeeltelijk is het een doel van onze reis, onze een na jongste haar boodschappen brengen 😉 zodat zij de komende maanden niet gaat omkomen van de honger 😉

In Oslo overnachten we op het paadje achter het appartementencomplex waar onze een na jongste haar verblijf heeft. In het weekeind is het hier uitgestorven.
Anderhalve dag struinen we heerlijk met ons drieën door Oslo. Gedeeltelijk per tram, metro en bus. Hiervoor kun je een uur kaartje in de bus komen, veel goedkoper is dit bij o.a. de 7Eleven. Een dagkaart kost je dan NOK 90 in plaats van NOK 30 voor 1 uur. We zien veel van de stad en bezoeken de Holmenkollen Skischans met museum.Achteruitrijcamera - -DSC_0219
Aan het eind van de dag zeggen we dag tegen onze een na jongste ( hier zwaaiend zichtbaar op de achteruitrijcamera, wat een uitvinding!) en beginnen we aan ons rondje Noorwegen. Op zoek naar een mooi plekje niet ver van Oslo komen we op een parkeerplaats langs de Svelvikveien, nabij Tangen aan de Drammenfjord - DSC_0236Dammersfjorden, ongeveer op coördinaat 59°41’04.1″N 10°21’28.8″E. Hier is een recreatiegebied, parkeren voor campers verboden. We nemen de gok, het is avond, nat en uitgestorven. Er is dan ook niemand die ons vraagt te vertrekken. Een uitstekende overnachtingsplek welke ons een 8 waard is 🙂

15 september, Lindesnes Fyr
Onze reis begint nu ‘echt’. De Camper is van behoorlijk formaat waardoor we besluiten het zo veel mogelijk bij de hoofdwegen te houden. Maar alleen maar grote plaatsen is niet de bedoeling, Kristiansand laten we dus links van ons liggen 😉 verder en dan de grote weg af , op naar Lindesnes Fyr, de zuidelijkst gelegen vuurtoren van Noorwegen. Een overnachting Lindesnes Fyr 31aan de voet van de vuurtoren, een mooiere plek kon ik me als vuurtoren liefhebster niet indenken. Het is toegestaan op het terrein te overnachten, hiervoor wordt een vrijwillige bijdrage gevraagd van NOK 100. Bij de kiosk zijn toiletten, deze blijven ’s nachts open. De kraan bij de (grote) wasbak geeft ook warm water. Mijn haren waren aan een wasbeurt toe, dit was hier geen enkel probleem 😉
Als vuurtoren liefhebster kan ik deze overnachtingsplek alleen maar een 10 geven. Ben je net als wij liefhebber van de natuur en een camping voorzien alleen maar een noodzakelijk nodige? Dan blijft die 10 beslist staan 🙂

16 & 17 september
Haugesund, Camping Haraldshaugen
HaraldsHaugen1Bij aankomst was de receptie/kiosk al gesloten. Op een mededeling werd ons verzocht zelf een plaatsje te zoeken. De afgelopen periode was het hier behoorlijk nat geweest, het gras was voor onze camper niet echt een fijne plek. Geen probleem, de camper op een pad neergezet in de buurt van een stroompunt. Onze achterburen vertrokken de volgende ochtend en konden wij een plaatsje opschuiven naar de baai van de fjord. Genieten dus.
WC en douches openen gaat met een kaart. In deze periode is echter het WC blok bij de ingang standaard van het kaartslot. Erg prettig als de receptie gesloten is bij aankomst. Voor de douche betaal je 10 NOK per 5 minuten, dit wordt op je kaart gezet. Heel netjes, voor het geval het niet goed zou werken krijg je een extra douche punt op je kaart. Uiteraard is er hier de mogelijkheid tot lozen vuil water en inname schoon water en het legen van het chemisch toilet.
Kosten voor ons verblijf van 2 nachten, inclusief stroom en en ieder 2x douchen, 490 NOK.
Lopen naar het centrum is prima te doen en er is genoeg natuurschoon te zien om je een paar dagen te vermaken. Deze camping zonder toeters en bellen maar wel van alle gemakken voorzien krijgt van ons een vette 8 🙂

18 september
Bergen, Camping GrimenGrimen - DSC_0577
Absoluut niet onze favorite camping. In de regio werd hard gewerkt, dit hebben wij gemerkt aan het publiek op de camping/in de huisjes. Daarnaast is dit een camping waar je net in en uit je camper kan stappen op de camperplaatsen (prachtig gelegen aan de fjord, dat wel). Ons geluk was dat er weinig andere campers waren. Ach, voor een nacht prima te doen, stroom en douches aanwezig. Kosten voor een overnachting camper met 2 personen inclusief gebruik van de douches NOK 220. Voor stroom werd NOK 40 in rekening gebracht.Ons rapportcijfer hier wordt een 5. Eigenlijk niet waardig, maar vooruit maar, het voordeel van de twijfel.

19 & 20 september Camping Fläm
De opbouw van de camping is terrasvormig. We mogen zelf een plaatsje uitzoeken op terras 6. Flam1Het uitzicht is super over de toeristische trekpleister ‘Fläm’ heen. Het sanitair is uitgebreid en goed geregeld in een stenen gebouw. Voor de douche koop je een douchemunt à NOK 10 voor 5 minuten. Er is was- en droog-gelegenheid, ruime afwasruimte waar zelfs kwast, sop en vaatdoek aanwezig zijn.
Ook nu is het nog redelijk druk bezet op de camping. Hier zal de toeristische omgeving debet aan zijn. Kosten 2 overnachtingen met camper, 2 personen stroom en douchen NOK 550. Ons rapportcijfer, een dikke 8. Anti-toeristisch als we zijn voor ons geen 9. Houd je echt van het campingleven is dit vast en zeker een 9,5 waard 🙂

Hier in Fläm doen we tot twee keer toe mee aan een toeristische uitspatting 😉 We boekenStegastein - DSC_0937 een boottocht door de Aurlandsfjord, dit is een zijarm van de Sognefjord ( 450 NOK pp). De volgende dag bezoeken we het uitzichtpunt Stegastein (per minibus (220NOK pp). Twee uitstapjes die een enorme indruk op ons hebben gemaakt door het overweldigende natuurschoon. Het derde toeristische uitstapje, een treinreis, laten we voor wat het is. Deze treinreis is een hele bijzondere, een waarvoor we zeker hier terugkomen. Voor informatie over dit Unesco gebied bezoek je de pagina van toeristisch Fläm.

21 september
Vanuit Fläm maken we een prachtige tocht, om te beginnen met een 24 km lange tunnel. Hoogvlakte1Om tunnel blindheid tegen te gaan is er er om de 7 kilometer blauwe verlichting aangelegd.
We rijden kilometers over hooggebergten die hier vreemd genoeg de namen van een dal krijgenwat is de natuur hier mooi! Langs de weg veel werkzaamheden, maar ook schapen die een eindje met ons meelopen. In de winter is het hier een skiparadijs voor de Noren. Blijven? Graag! Helaas geen optie willen we de camper op tijd terugbrengen 😉

We komen uit bij Camping Lillehammer

Een grote langgerekte camping aan het meer, die uit heel veel beton bestaat. Ruime plekken, dat wel en een grasveldje op iedere plek. Goed geregeld, geen campers of auto’s die weg kunnen zakken. Alleen, nu wij er zijn in het stille seizoen valt het beton wel heel erg op. Op deze camping kun je bij afwezigheid van personeel je zelf inschrijven. Hiertoe ligt een boek bij de ingang. Het pasje van het inschrijvingsformulier neem je mee. Hiermee kun je het terrein op en het sanitair gebruiken. Op het bord bij de ingang staat aangegeven dat de receptie in de avond nog een uurtje open is, alleen blijkt er hiervoor niemand op te komen dagen. Afrekenen doen we de volgende morgen, NOK 255 inclusief stroom en gebruik douche, ons rapportcijfer een kleine 7 🙂

22 september
De volgende ochtend rijden we door naar Hamar en zit ons rondje Noorwegen er bijna op. Nog een keer Oslo, voor een knuffel van en voor onze een na jongste. Onderweg hier naar toe hebben we nog een vertrouwde MacStop (onze benaming inmiddels voor vertrouwde koffie mèt WiFi 😉 ) bij de afrit Berger Krysset, nummer 46 van de E6. Naast deze Mac is een groot camper/caravancenter genaamd Oslo Caravan Hier kun je 24 uur per dag gratis je vuile water kwijt, schoon water tanken en je chemisch toilet legen.

In Oslo worden we getrakteerd op de koffie met gebak, een klein voorschot op Pauls DSC_1257verjaardag. Gezellig 🙂 En dan is er aan ons rondje Noorwegen toch echt een eind gekomen. De volgende nacht stop zal in Zweden zijn.

Op de heenweg zijn we de borden naar het plaatsje Strömstad al tegengekomen. Verbonden met stroom als Paul is wordt dit de plaats waar we de nacht door gaan brengen. Buiten het dorp is een winkelgebied met oa een Eurocash supermarkt. Daar vlak bij op coördinaat 58°56’43.9″N 11°11’38.0″E (ongeveer, het is aan de andere kant van de weg nr 176 waar je het gymnasium vindt) is een groot parkeerterrein waar je max 24 uur mag staan en de nacht kan doorbrengen. Behalve een mooie plek is er niets op dit terrein. Wel een terrein waar graag gebruik van gemaakt wordt, we staan hier niet alleen. In de Concorde Camper achter ons is het een gezellige karaoke bedoening, een oude omgebouwde minibus verplaatst zich nog maar keen om met een draaiende motor de accu op te laden. Verder, rust, en weer slapen met uitzicht op het water. Wat willen we nog meer ons zeker een 7 waard 🙂

23 september
Onze tocht vervolgt zich naar Denemarken waar we in Roskilde nog een camping willen zoeken om de nacht door te brengen. In Roskilde zelf is er nog een Dom (beschreven in een boek van Dan Brown) die we willen bezoeken. De planning is de dag erna door te reizen naar Duitsland voor een laatste stop om dan vrijdag in het begin van de middag thuis aan te komen. Vlak voor Roskilde vallen onze plannen in duigen. De motor van de camper stokt, het motormanagementlampje gaat branden. Camperverhuurder gebeld, ANWB gebeld en vanaf dat moment gaat het goed mis. De ANWB is, ondanks dat onze camperverhuurder hierbij goed verzekerd is, niet van plan echt actie te ondernemen. We worden afgesleept en omdat de garage al gesloten is, achter gelaten op een industrie terrein in Roskilde. Morgenochtend is de garage wel weer open . . .
De Zebra (meubelzaak) naast de garage geeft toestemming om de camper op hun terrein te parkeren. Het werd onze laatste nacht in de camper. De garage is niet van plan enige actieve medewerking te verlenen (eigen klanten eerst) en de ANWB doet niets…. Zelfs niet terugbellen als ze dit toezeggen. Iets dat ons de komende dagen nog veel vaker zal gebeuren. Slapen doen we die nacht in het enige hotel dat nog een kamer vrij had want de camper mochten we van de garage niet meer gebruiken 🙁 ook niet tijdelijk op het terrein van de Zebra waar we van de eigenaar wel weer de nacht mochten staan.
Uiteindelijk na bijna 48 uur zal er vervangend vervoer geregeld moeten worden. Echter ook dit is niet te realiseren, Roskilde is te ver weg van Duitsland. Wachten tot na het weekeind is geen optie, de camper dan te laten repareren ook niet. Maar goed ook, de diagnose die door de Deense garage is gesteld blijkt terug in Nederland bij de eigen garage van de camperverhuurder ook niet te kloppen….. Bij correct en assertief handelen van de garage in Denemarken en de ANWB had deze pech ons hooguit een halve dag vertraging opgeleverd.
Onze reis vervolgt zich die vrijdag per taxi naar Kopenhagen en zaterdag met een vertrouwd KLM vliegtuig, dat ons terug naar Nederland brengt.
Camper aan de Vecht had (heel lief!) voor ons al een andere camper klaar staan waar we nog een paar dagen mee op pad mochten. Helaas, die laatste dagen hadden ons een beetje te veel gesloopt om hier gebruik van te kunnen maken. Dank jullie wel voor de super aanbod en services Siebren en Dorien!
Dank ook aan MacDonnalds Roskilde. Hier hebben we die drie dagen heel vaak koffie gedronken. Het enige stopcontact dat het restaurant aan de gastenkant rijk is, mochten we continue gebruiken om onze telefoons opgeladen te houden.

Al met al vergeten we graag die laatste dagen. Noorwegen hebben we in ons hart gesloten, we gaan absoluut nog een keer terug. Wel met een kleinere camper om makkelijker over de veel smallere kleine wegen te kunnen rijden. Er valt nog heel, heel veel te zien en ontdekken. Voor die reis gaan we minimaal een maand inplannen, liever nog twee . . . 🙂

This entry was posted in Belevenissen, pleisterplaatsen and tagged , , , , , , , , , , , , , . Bookmark the permalink.